• ۰۹۲۱۱۸۲۷۱۰۷
  • info@mr-marketer.ir

تبلیغات شبکه های اجتماعی و کسب و کارتون رو در سامانه تبلیغاتی شبکه های اجتماعی و سامانه ارسال انبوه تلگرام ثبت، مدیریت و پیگیری کنید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ۱۹:۰۴   ۳۲ بازدید   بدون نظر

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال  چیست ؟! و آموزش دیجیتال مارکتینگ در جذب مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت های بازاریابی هست که از اینترنت یا دستگاه های الکترونی استفاده میکنند

در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از کانال های دیجیتالی مثل موتور های جستجو ،رسانه های اجتماعی،ایمیل و . . . در وبسایت خود برای مشتری های فعلی و جذب مشتری جدید استفاده میشود

جالبه بدونین با اینکه اینترنتی در حال حاضر هم وجود دارد باز هم تعداد افرادی که هر روز وارد اینترنت میشوند زیاد میشود !!

طبق تحقیقات استفاده از اینترنت در بزرگسالان تنها در ۳ سال گذشته ۵ درصئ افزایش یافته

و چیزی داریم کم کم مشاهده میکنیم نحوه ی خرید کردن مردم نسبتا تغییر کرده هست

بازاریابی برای مخاطبان شما باید در جای مناسب و در زمان مناسب انجام شود و به این معنیست شما باید در جایی باشین که مشتریان شما در حال حاضر هستند : یعنی اینترنت

موضوعی هم که باید بهش توجه کنین اینه که بازاریابی اینترنتی  زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ هست .

 

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ و مثالی از آنها

بهتریت دیجیتال مارکتر ها یه تصویر واضح از چگونگی انجام هر کمپین بازاریابی دیجیتال برای اهداف کلیدی خود دارند
و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود ،دیجیتال مارکتر ها میتوانند بوسیله ی کانال های در دسترس
از کمپین بزرگتری حمایت کنند

برای مثال

یک بازاریاب محتوا (content marketer)
میتواند مجموعه ای از پست های وبلاگ را درست کند تا در ادامه کتاب الکترونیکی جدیدی را درست کند

و بازاریاب شبکه های اجتماعی (content marketer)
پس از انتشار پست ها در رسانه های اجتماعی به تبلبغ این پست ها کمک میکنند

و شاید یک دیجیتال مارکتر با ساخت یک کمپین ایمیل با ارسال کتاب الکترونی به مشتریان باعث افزایش دانلود کتاب الکترونی
و منتشر شدن آن شود

ما در ادامه بیشتر در مورد دیجیتال مارکتر ها صحبت میکنیم

در این بخش در مورد رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ صحبت میکنیم

بهینه سازی موتور های جستجو یا سئو (seo)

دیجیتال مارکتینگ:سئو

تمام فعالیت هایی که رای اینکه سایت(یا وبلاگ)شما در نتایج گوگل رتبه بالاتری قرار بگیرد.
و در نتیجه باعث افزایش ترافیک رایگان وبسایت شما میشود

که میتوانید برای شروع به مقاله آموزش رایگان سئو وردپرس مراجعه کنید

در موارد زیر سئو مورد استفاده قرار میگیرد

  • وبسایت
  • وبلاگ

بازاریابی محتوا (contetn marketing)

دیجیتال مارکتینگ:بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا هدف ایجاد محتوا شامل افزایش ترافیک ،برند سازی و افزایش فروش و مشتری میشود

مواردی که میتوانند در استراتژی سئو نقش داشته باشند عبارتند از :

  • پست های وبلاگ
  • کتاب های الکترونی
  • اینفوگرافی
  • پادکست
  • ویدئو
  • و . . .

میتوانید در مقاله آموزش بازاریابی محتوا اطلاعات مناسب تری کسب کنید

بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing)

دیجیتال مارکتینگ:بازاریابی شبکه های اجتماعی

این شیوه بازاریابی باعث افزایش قدرت بازاریابی محتوا و افزایش برندیگ میشود
که در نهایت موجب بالا رفتن ترافیک و همچنین فروش میشود

میتوانید از ابزار های زیر برای بازاریابی در رسانه های اجتماعی استفاده کنید

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توئیتر
  • لینکدین
  • و . . .

سعی داریم به مرور زمان در آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد مورد نیاز رو بهتون آموزش بدیم

PPC یا Pay-per-click

دیجیتال مارکتینگ:PPC

ppc یکی از روش های افزایش ترافیک وبسایت هست
با پرداخت هزینه ای به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ شما

یکی از رایج ترین نوع PPC ، گوگل ادورز Google adwords هست که در کلمه کلیدی مورد نظر شما در بالای صفحات نتایج گوگل به ازای هر کلیک هزینه ای پرداخت خواهید کرد

بازاریابی اتوماتیک(Affiliate Marketing)

در این روش با کمک نرم افزارهایی برای بهینه سازی عملیات بازاریابی اولیه بکار میرود
خیلی از فعالیت ها بازاریابی تکراری بازاریابی میتواند بصورت خودکار انجام شود

برای مثال

  • ارسال ۶ ایمیل در فواصب معیین برای یک هدف خاص بعد از دریافت ایمیل در صفحه ی فرود
  • برنامه زمانبندی ارسال پست ها در رسانه های اجتماعی
  • ارسال پست های سایت و . . .

ایمیل مارکتینگ (email marketing)

دیجیتال مارکتینگ:ایمیل مارکتینگ

از ایمیل مارکتینگ برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده میشود
از ایمیل مارکتینگ اغلب برای تبلیغ محتوا،تخفیف ها ،رویداد ها و . . . استفاده میشود

انواع ایمیلی که ممکن است در کمپین های تبلیغاتی ارسال شود

  • ارسال پست های وبلاگ
  • ایمیل های مرتبط به علاقه مشتری با دسته بندی آنها در صفحه فرود
  • ایمیل برای پیگیری افرادی که در سایت شما چیزی را دانلود کرده اند
  • و . . .

بازاریابی عصبی(Neuromarketing)

دیجیتال مارکتینگ:بازاریابی عصبی

این شیوه بازاریابی ترکیبی از علم بازاریابی و عصب شناسی هست که نسبتا نو پا هست
در بازاریابی عصبی بر اساس عمکرد مغز و همچنین تجزیه تحلیل هایی که از گوگل آنالیتیکس و Heat map بدست میاوریم
میتوانیم بیشتر روی تجربه کاربر(ux) کارکنیم تا بیشترین حس لذت و رضایتمدی را در مشتری ایجاد کنیم تا به ترویج دهنده برند ما تبدیل شود

از این علم در تمامی مراحل بالا استفاده میشود چون تجربه کاربری امروزه یک اصل بازاریابی دیجیتال هست و ما سعی داریم در آموزش بازاریابی عصبی آنچه نیاز دارید به شما آموزش دهیم

بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا (inbound marketing)

دیجیتال مارکتینگ:بازاریابی جاذبه ای

به مجموعه ای از روش های بازاریابی برای جذب و لذت بردن مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین هست

شما مینوانید از همه ی تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ ذکر شده به عنوان یک استراتژی بازاریابی درونگرا استفاده کنید(غیر از PPc)

ما در بخش آموزش بازاریابی جاذبه ای بیشتر در مورد این موضوع صحبت کردیم

دیجیتال مارکتر(Digital Marketer) کیست ؟

دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتر مسئول افزایش ترافیک و برندیگ از طریق تمامی کانال های دیجیتالی(چه رایگان چه پولی) هست

که این کانال ها عبارتند از :

  • رسانه های اجتماعی
  • سئو
  • ایمیل
  • وبلاگ و . . .

ولی امروزه دیجیتال مارکتر ها فعالیت هایی برای افزایش فروش و رضایتمتدی مشتری(بهبود تجربه کاربری) انجام میدهند

دیجیتال مارکتر معمولا بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد KPI برای هر کانال متمرکز میشوند تا بتواند بدرستی عملکرد شرکت را در یکی از از آنها اندازه گیری کند

برای مثال یک دیجیتال مارکتر مسئول سئو (SEO) باید ترافیک (ارگانیک) که از طریق جستجوی گوگل به یک صفحه از وبسایت آمده است را پیدا کند

در کسب و کار های کوچک ممکن هست یک متخصص عمومی بسیاری از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال که در بالا گفته شده را داشته باشد

ولی در کسب و کار های بزرگ هر یک از این تاکتیک ها دارای متخصص متعددی هستند که هر کدام فقط بر روی یک یا ۲ کانال دیجیتال تمرکز میکنند

در اینجا چند نمونه از متخصصان اورده شده

مدیر سئو

KPI اصلی : ترافیک ارگانیک

بطور خلاصه یک مدیر سئو ،وبسایت مورد نظر رو در نتایج اولیه گوگل قرار میدهد و با استفاده از روش های مختلف برای بهینه سازی موتور های جستجو و

مدیر سئو میتواند بطور مستقیم با سازندگان محتوا کار کند که محتوایی تولید میکنند رتبه بگیرند و همچنین زمانی این محتوا در شبکه های اجتماعی منتشر میشود خوب عمل کند

متخصص بازاریابی محتوا

KPI اصلی :time on site (مدت زمان کاربر در صفحه)،ترافیک وبلاگ ،برندینگ

متخصصان محتوا در اصل سازندگان محتوا هستند
آنها استراتژی محتوا را تعیین میکنند و همچنان وبلاگ نویسی را انجام میدهند

این متخصصان با دیگر بازاریابان و کارکنان برای اطمینان از اینکه محتوای تولید شده محصولات و کمپین های راه اندازی شده را پوشش میدهند در ارتباط هستند

مدیر رسانه های اجتماعی

KPI اصلی: دنبال کننده ها (فالوور)،impression(توضیحات در پایان)،اشتراک گذاری

شاید بنظر شما نقش بازاریاب رسانه های اجتماعی آسان باشد
ولی بستگی به صنعت مورد نظر دارد !!!

و از همه مهمتر مدیر شبکه های اجتماعی یک برنامه ارسالی محتوای نوشته شده طراحی میکند

و همچنین ممکن هست با متخصص بازاریابی محتوا کارکند تا یک استراتژی محتوا برای ارسال در رسانه های اجتماعی داشته باشند

نکته: در KPI بالا impression به تعداد دفعاتی که یک پست در رسامه مورد نظر نمایش داده میشود

متخصص تجزیه تحلیل اطلاعات

KPI اصلی:بهبود نرخ تبدیل(conversiot rate)،نرخ بازکردن ایمیل(email open rate)

این متخصص با استفاده از ابزار هایی به کل تیم بازاریابی اجازه میدهد تا رفتار مشتریان خود را درک کنند

و از آنجایی که بسیاری از عملیات بازاریابی شرح داده شده در بالا بطور جداگانه از هم انجام میشوند مهم این هست که فردی باشد تا بتواند عملکرد کمپین ها را پیگیری کند

با ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس و تحلیل های Heat Map .

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی جاذبه ای(inbound marketing) در چیست ؟!

شاید این ۲ در نگاه اول مشابه به نظر بیایند و در هر ۲ تمرکز بر ایجاد محتوای دیجیتال دیجیتال برای مصرف کننده ها هست

در حقیقت لغت دیجیتال مارکتینگ در بینروش های بازاریابی تفاوتی ندارد

آنچه ما به عنوان روش های inbound و outbound صحبت میکنیم هر دو تحت چارچوب بازاریابی دیجیتال قرار دارند

تاکتیک های outbound هدف قرار دادن پیام به طور مستقیم در مقابل بسیاری از مردم در فضای آنلاین ، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا مربوط هست و استقبال میکنند برای مثال ویدئو های تبلیغاتی که در آپارات قبل از ویدئو اصلی مشاهده میکنید

که سعی میکنند یک محصول یا خدمت را برای افرادی که آماده دریاف آن نیستند فشار دهید

ولی باید عرض کنم امروزه با توجه به پرسونای مخاطب تبلیغات بسیار هدفمند تر شده ولی در نهایت شما خود را در مقابل چشمان مخاطبان قرار داده اید

از طرف دیگر ، با تاکتیک های بازاریابی جاذبه ای که به وسبله محتوا میباشد تا مشتریان هدف خود را بر روی وبسایت جذب کنید .

یکی از ساده ترین و قدرتمند ترین دارایی های بازاریابی جاذبه ای یک وبلاگ هست که به وبسایت شما اجازه میدهد تا بر اساس شرایطی مشتریان ایده آل خود را جذب کنید

در نهایت بازاریابی جاذبه ای بک روش بازاریابی هست که برای جذب و ایجاد حس لذت در مشتریان آنلاین استفاده میشود

از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ صرفا یک اصلاح کلیدی برای توصیف تاکتیک های بازاریابی دیجیتال از هر نوعی هست

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه ی کسب و کار ها کار میکند ؟!

دیجیتال مارکتینگ و رشد در آن

بازاریابی دیجیتال میتواند برای هر کسب و کاری در هر صنعتی کار کند .

صرف نظر از آنکه شرکت شما چه محصولی ارایه میکند

بازاریابی دیجیتال شامل شناسایی مخاطبان شما و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش هست که همانطور گفتم امروزه در دیگر مسایل مربوط به تجربه کاربری و افزایش فروش نیز فعالیت دارد

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟!

بر خلاف بسیاری از تلاش های بازاریابی سنتی به بازاریابان اجازه میدهد تا نتایج واقعی را در زمان واقعی ببینند

اگر در تبلیغات روزنامه ای تبلیغ کرده باشین میدانید چقدر سخت است که آمار داشته باشین چه تعداد افراد واقعا به تبلیغ شما توجه کرده اند.

هیچ راهی برای اینکه متوجه شد چقدر این تبلیغات در فروش موثر هست نیست .

از سوی دیگر شما ROI تقریبا هر جنبه ای از تلاش های بازاریابی خود را ارزیابی کنید

برای مثال

ترافیک وبسایت

در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزار های تحلیلی میتوانید تعداد دقیقی از افراد که صفحه ی اصلی وبسایت در زمان مشخصی مشاهده کرده اند اطلاع داشته باشین

یا اینکه با چه دستگاهی (کامپیوتر،موبایل)و از کدام کشور وارد وبسایت شما شده اند

این اطلاعات به شما کمک میکند تا کانال های بازاریابی خودتون رو الویت بندی کنید تا موجب افزایش ترافیک سایت شما شود

برای مثال اگر فقط ۱۰ % از ترافیک شما از ترافیک ارگانیک هست شما میدانید به صرف زمان زیادی در گوگل برای افزایش این درصد دارید

در بازاریابی سنتی ،خیلی سخت است که مراحل قبل از خرید و نحوه تعامل کاربر با برند خود را متوجه شوید

اما در دیجیتال مارکتینگ میتوانید روند ها و الگو های رفتاری افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی شناسایی کنید

به کمک این موضوع میتوانید تصمیمات بهتری در مورد نحوه جذب آنها به بالای قیف فروش وبسایت بازاریابی کنین

عملکرد تولید محتوا و lead (مشتری راغب) در دیجیتال مارکتینگ

تصور کنین که شما یک بروشور محصول درست کردین

و از طریق نامه برای مردم ارسال کردین ،این بروشور شکلی از محتوا هست

شما بعد از ارسال هیچ اطلاعاتی ندارین که چه تعداد بروشور شما را بازکرده اند و چه تعداد آن را مستقیم به سطل آشغال انداخته اند

حالا تصور کنید این بروشور را در وبسایت خود داشته باشین ،شما میتوانید ببینید که دقیقا چگونه صفحات ارسال شده را مشاهده کرده اند .

شما میتوانید اطلاعات تماس افراد را با استفاده فرم هایی جمع آوری کنید !!!!

نه تنها میتوانید اندازه گیری کنید تعداد افرادی که با محتوای شما درگیر شده اند چقدر است

بلکه زمانی که افراد آنها را دانلود میکنند اطلاعات افراد علاقمند رو جمع آوری کردین که این عالیه .

آیا من بودجه زیادی برای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارم ؟!

این موضوع کاملا بستگی به استراتژی شما دارد .

اگر شما بر روی تاکتیک های بازاریابی جاذبه ای مثل سئو ،شبکه های اجتماعی و تولید محتوا یک سایت تمرکز کنید خبر خوبی که دارم شما به هیچ وجه نیاز به بودجه زیادی ندارید

در بازاریابی جاذبه ای تمرکز اصلی بر روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا هست که برای مخاطبان شما تولید میشود (مگر اینکه تصمیم به برون سپاری اینکار کنید)

و سرمایه ای که باید بذارین وقت شما هست

اما با تاکتیک های outbound marketing مانند تبلیغات آنلاین ،خرید لیست های ایمیل و . . . بدون شک هزینه هایی وجود دارد

برای مثال برای پیاده سازی PPC با استفاده از گوگل ادورز (Google AdWords) شما در مقابل سایر کسب و کارهای صنعت خود در بالای نتایج گوگل با کلمه کلیدی که میخواین نمایش داده میشوید

با توجه به رقابت کلمه کلیدی اینکار میتواند مقرون بصرفه یا بسیار گران قیمت باشد

برای همین تمرکز بر روی دستاورد های ارگانیک و طبیعی را مناسب میدانیم

بازاریابی موبایل چگونه در استراتژی من قرار میگیرد ؟!

یکی دیگر از مولفه های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی تلفن همراه است

بطور میانگین ۷۰% از زمان مردم در رسانه های دیجیتال به وسیله ی گوشی همراه است

در حالی که مصرف رسانه های دیجیتال مبتنی بر دکستاپ کمتر از نصف میباشد

به این معناست که بهینه سازی صفحات وب ، تصاویر رسانه های اجتماعی ،آگهی های دیجیتال برای تلفن همراه ضروری است

اگر شرکت شما دارای اپلیکیشن موبایل هست که کاربران میتوانند با برند شما ارتباط برقرار کنند یا محصولات خودشون رو بخرن برنامه شما زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارد

 

دیدگاه کاربران